Voi itku, mikä keli taas tänään. Lumisadetta vaakasuoraan ja tuulista. HÖH! Ei tämä nyt kovin keväiseltä näytä...
Kelistä piittaamatta lähdettin aamulla kymmeneksi kentälle treenaamaan tottista. Otin Hipalle ensin vähän seuraamista ja sen jälkeen kokeilin kokonaista noutoliikettä aikoihin. Hyvin koira malttaa sivulla odottaa käskyä ja lähtee reippaasti kapulaa hakemaan, mutta se takaisin tulo sitä perinteistä "mikäs kiire tässä"-meininkiä. Nyt vaan harjoittelemaan reipasta luovutusta. Ruoka houkuttimeksi ja tekee selväksi, että palkkaa ei saa, jos kapula ei tule ripeästi minulle.

Paikallaolossa kävi se perinteinen. Koira jäi ihan nätisti paikalleen (minä kävelin poispäin 30 askelta ja jäin selin koiraan) ja hetken oltuaan päätti lähteä ja ampui suoraan minua kohti. Minä karjaisin niin paljon kuin ääntä lähti EI!!!! ja olin tosi pahana sille ja vein takaisin paikalleen. Sen jälkeen olikin sitten ihan nätisti ja rauhassa paikalla. Liikkeen lopuksi sitten todella hyvät kehut ja sai vielä ruuan autosta.
Äänen käytössä minulla on vielä paljon oppimista. Silloin kun koira tekee hyvin, kehujen täytyy tulla suoraan sydämestä ja silloin kun se tekee huonosti, silloin paheksuntakin selkeästi, että koiraa tietää tehneensä väärin. Tämä on yllättävän vaikeaa ja raskastakin, kun joutuu skarppaamaan täysillä koko treenin ajan. Mutta niinhän se on - jos odotat koiralta 100 %:n suoritusta, täytyy sinun itsekin olla täysillä mukana. Siksi teenkin Hipalle lyhyitä treenejä. Heti kun huomaan, että en jaksa skarpata tarpeeksi, koira autoon ja tauko. Hippa on kuitenkin sellainen koira, että se nauttii kun sitä kehutaan ja  sen into vaan nousee.

Koiratanssissa aloitin uuden liikkeen opettamisen - Koira kiertää minua takaperin. Vähän aikaa piti miettiä, mistä lähden liikettä opettamaan. Pyysin koiran sivulle ja siitä käännyn koiraa kohti pyytäen sitä koko ajan sivulle. Naksutin oli apuna ja heti kun koira liikkui taaksepäin naksu ja palkka. Päästiin jo siihen vaiheeseen, että koira liikkuu takaperin niin kauan kuin minulla kroppa kääntyy ilman askeleiden ottamista. Käskysanaksi ajattelin ottaa sanan "pak" (pakita).